In Memoriam Jóhann Jóhannsson (1969-2018)

“I’m obsessed with the texture of sound, and interested in minimal forms, with how to say things as simply as possible, how to distil things into their primal form.”

Pe 9 februarie, trupul neînsuflețit a lui Jóhann Jóhannsson a fost descoperit în apartamentul său din Berlin. Cauza morții a rămas încă neprecizată, o autopsie urmând să clarifice condițiile decesului. Dispariția compozitorului  survine la vârsta de 48 de ani, într-o perioadă de intensă creativitate și deplină maturitate artistică. 
Testamentul său muzical e rezultatul unei obsesii pentru simplitate și esențial. Preocuparea pasionată pentru microscopia sunetelor l-a condus la o estetică minimalistă care nu refuză melodicitatea, ci o potențează printr-un discurs emoțional articulat sinestezic, la intersecția vizualului cu auditivul. Stilul imagistic l-a recomandat pentru colaborări în domeniile teatrului, dansului contemporan și cinematografiei. Astfel a ajuns de la un un autor indie talentat din Reykjavik, la un admirabil creator de albume electro-acustice post-clasice (Fordlandia, Englaborn) și, în cele din urmă, la un respectabil compozitor de muzică de film aflat printre opțiunile unor mari regizori hollywoodieni. Dintre aceștia, Denis Villeneuve a apelat cel mai frecvent la serviciile lui Jóhannsson, asigurându-și astfel coloanele sonore pentru trei din producțiile sale majore: Arrival (2016), Sicario (2015) și Prisoners (2013). Jóhann Jóhannsson este singurul islandez premiat cu Globul de Aur, performanță realizată grație magnificului soundtrack înregistrat pentru The Theory of Everything (2014, regia James Marsh), pelicula care ilustrează povestea de dragoste dintre marele fizician britanic Stephen Hawking și soția sa, Jane Wilde. 
Ultimele sale proiecte finalizate, toate datate 2018, sunt coloanele sonore la thriller-ul Mandy (regia Panos Cosmatos),  filmul biografic The Mercy (regia James Marsh) și drama religioasă Mary Magdalene (regia Garth Davies). 
Tragica veste a morții lui Jóhannsson este un prilej destul de sumbru de a relua seria mix-urilor Cinémusique dar, sub unda de șoc care m-a mișcat, am găsit motivația de a mă apleca din nou asupra acestui proiect. Sezonul 2 Cinémusique debutează cu o ediție atipică, prin preponderența sunetului orchestral, în care am încercat să surprind sensibilitatea specifică și ingeniozitatea vizionară a artistului islandez. Mulțumim Jóhann Jóhannsson, godspeed ! 

Comentarii